Rithmomachy bord

Sunday, April 26, 2009

Afgelopen week heb ik een rithmomachy speelbord gemaakt. Rithmomachy is een spel dat in de middeleeuwen gespeeld werd, voornamelijk door studenten en andere intellectuelen. Het wordt gespeeld op een speelbord ter grootte van twee schaakborden. De speelstukken hebben getallen gebaseerd op klassieke getaltheorie. Slaan van stukken gebeurt op basis van rekenregels zoals optellen en vermenigvuldigen. Jan-Simon heeft een handleiding geschreven waarin de spelregels uitgelegd worden. Als speelbord heb ik een lindenhouten plankje genomen. Lindenhout laat zich makkelijk bewerken. Het enige nadeel is dat het in de volle zon de neiging heeft om krom te trekken. De speelvlakken heb ik gemaakt van berkenhout en een donkere houtsoort waarvan ik de naam niet meer weet.


De simpelste manier om het speelveld te maken is door eerst strips te snijden van het fineer en die om en om zwart/wit aan elkaar te plakken met tape. Vervolgens snij je dit weer in repen. In het speelvlak heb ik een rechthoek uitgesneden met een schaaf en een beitel, al was een frees beter geweest.


De rechthoekjes en de ondergrond insmeren met houtlijm en opplakken. Als je de strips insmeert met lijm moet je even wachten tot de lijm wat ingetrokken is. Doordat het fineer vochtig wordt van de lijm gaat het namelijk iets uitzetten en als je de strips dan al opgeplakt hebt krijg je een vervelend golvend patroon in je bord; de randjes van elk vakje krullen namelijk omhoog.


Nadat de lijm opgedroogd is heb ik het bord geschuurd met fijn schuurpapier (korrel 400) en in de vernis gezet. Ik ben erg tevreden met het resultaat. Mijn volgende project is het vinden van een tegenstander...

I made a rithmomachy board last week. rithmomachy is a board game that was popular in the middle ages, mainly among students and other intellectuals. You play it on a field consisting of two chess boards. and with pieces containing numbers based on classical number theory. You play the game using arithmetic rules. If you think chess is too mainstream and not challenging enough, then you should definitely play rithmomachy!

You Might Also Like

4 reacties | replies

Subscribe