Koopmanskaproen materialen

Thursday, January 29, 2009

Afgelopen augustus concipieerde ik het idee om een kaproen te gaan maken voor mijn welgestelde koopmanspersonage, eentje met een voorsluiting met knoopjes.
Het moest niet zo'n wannabe rijkeluisding zijn zoals sommige reenacters die pogen te maken (niet kloppend patroon, tinnen knopen, e.d.), maar een die écht die welvaart uitbeeldt en die de Deventer koopman anno 1370 waarschijnlijk ook alleen maar zondags of tijdens andere speciale gelegenheden zou hebben gedragen.
Ik ben nu bijna klaar met het verzamelen van de benodigdheden. Een mooie kleur en niet al te dik of dun stuk wollen stof had Isis nog liggen. Daarnaast wilde ik naar aanleiding hiervan in bronnen de onderste rand van de kaproen versieren met een goudbrokaten zijden bandweefsel. Hiertoe heb ik een stuk bandweefsel door Gina Barett laten maken, gebaseerd op een laat 14e eeuwse vondst uit Deventer. De door Bractea gemaakte 15 zilveren vergulde knoopjes (die vandaag werden bezorgd!) zijn custom made replica's van 1350-1400 knoopjes uit de schat van Karlstejn. Nu rest mij alleen nog fijn wollen of zijden stof vinden voor de voering van de kaproen en het bestellen van zijden garen ter afwerking van het geheel.
Het ijle winterzonnetje van vandaag heb ik gebruikt om de al verworven materialen - stof, bandje en knoopjes - op de gevoelige plaat vast te leggen:









Past August I got the idea to make a expensive hood for my well off merchant persona to wear on feastdays, a hood with front opening and button closure. I wanted it to surpass the wannabe stuff with wrong fit and pewter buttons that many people tend to make.
I am almost ready collecting all the needed materials. I got a lovely colour piece of woolen cloth from Isis for the outside. I still have to decide on the lining, wool or silk. Next to that I wanted, in accordance with mentions of this in written sources, to decorate the lower border of the hood with a gold brocade silk band. To this purpose Gina Barett made me a gold brocaded replica of a late 14th c. find of a piece of a brocade silk band from Deventer itself. The fifteen buttons, made by Bractea, are silver and gilded and replica's of 1350-1400 buttons in the hoard of Karlstejn. Now all I have to do is get fabric for the lining and order silk yarn for the finishing touch like the buttonholes.
The little bit of sun we had today in this chilly winter was enough to make some nice shots of the materials I already have - outside fabric, band and buttons.

You Might Also Like

6 reacties | replies

Subscribe